onsdag 25 februari 2015

HOMEMADE SEA-SALTSPRAY AND DRY SCHAMPOO

Hejsan! Jag hade trott att jag inte alls passar i lockar med mitt korta hår och har bara haft det rakt eller fast i en hästsvans eller knut. Men var hos kusinen min häromdagen och hon ville testa på att locka mitt hår och göra det lite sådär beach-rufsigt. Jag blev förvånad över hur mycket jag faktiskt gillade det och bestämde mig för att göra mer sådant nu istället för det vanliga tråkiga raka håret helatiden. Enda problemet var att hon för att nå det perfekta slutresultatet använde sig av en massa härliga (och dyra) hårprodukter. Det var olika hårspayer, torrschampon och havssalt-sprayer vilket min plånbok verkligen inte tillåter just nu, haha. Jag har redan länge velat ha ett saltspray till håret och också nångång tidigare kollat på nätet hur man kan göra ett själv så igår tänkte jag att det var dags!

Jag använde mig av:
-en tom och ren sprayflaska
-havssalt
-kokosolja
-Lóreal Elvital leave-in conditioner
-Ett vårdande gel från MATRIX
-hett vatten

Det var bara att blanda ihop alla ingredienserna och voilá så var det klart! :) Det doftar också riktigt gott eftersom där är lite andra hårprodukter och kokosoljan gör det ännu bättre, somrigt! Saltspray är alltså perfekt för att uppnå en rufsigare inte-så-perfekt-look genom att massera in det i håret eller lockarna och liksom krama till håret med fingrarna. Svårt att förklara haha...Saltspray är mer skonsamt för håret än vanligt hårspray också.

Det andra som jag 'gjorde' igår var ett hemgjort torrschampo. Fast där fanns egentligen ingenting att göra haha, det är busenkelt. Alldeles vanligt mjöl i en burk är allt man behöver. Har ganska länge redan använt mig av mjöl som torrschampo eftersom alla de riktiga tar så snabbt slut så man måste köpa nya hela tiden, ugh! Bara att sätta lite i hårbottnet och massera in det lite och sedan borsta ut det! Fungerar precis lika bra som ett torrschampo från butiken, om inte lite bättre till och med.

Försökte dekorera sprayflaskan lite med nagellack men misslyckades totalt haha...
IMG_0214

Ingredienserna:



Här är mitt hår nytvättat och fortfarande vått.


Här har jag kramat in lite saltspray i topparna och nu skall det få torka naturligt.


Här några timmar senare, håret är torrt och redan lite beach-wavy.


Slutresultatet: Har lockat håret med en smal locktång och satt lite till saltspray samt mjölet och lite vanligt hårspray. Love it!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar